צדק מאוחר • באמסטרדם ישיבו את הארנונה שגבו בשואה

    ישראל פריי No Comments on צדק מאוחר • באמסטרדם ישיבו את הארנונה שגבו בשואה
    23:02
    01.05.24
    אבי יעקב No Comments on מקסימום איכות במינימום מחיר: טיולי בין הזמנים זה מקס סטוק

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ל-5000 היהודים שחזרו לביתם באמסטרדם, לאחר שגורשו למחנות הריכוז בשואה, חיכתה הפתעה לא נעימה. עיריית אמסטרדם חייבה אותם לשלם את השכירות וחשבונות הארנונה והמים, על כל השנים שהיו מחוץ לביתם. השבוע נעשה עמם הצדק. העירייה הודיעה כי תפצה את המשפחות בחשבונות שחויבו.

    סיפורה של יהדות הולנד בשואה הוא עגום ועם סוף עצוב. בניגוד לתדמית שקיבלו ההולנדים כמי שהתנגדו לנאצים ועזרו ליהודים, כמעט כל היהודים גורשו למחנות, רובם המוחלט לא שרד. מתוך כ-140.000 יהודים שהיו בהולנד עם פרוץ המלחמה, רק-5000 חזרו אליה, ו-75 אחוז מתוכם נהרגו במחנות המוות אושוויץ וסוביבור.

    בשנה שעברה גילה מחקר היסטורי כי מאות ניצולי שואה הולנדים ששבו לאמסטרדם בתום המלחמה נדרשו לשלם חשבונות, מסי עירייה וקנסות על התקופה בה נעדרו מבתיהם לאחר שגורשו למחנות או נאלצו להסתתר. במחקר, שחובר בידי "המכון ההולנדי לחקר המלחמה, השואה והג'נוסייד" (NIOD), צוינו יותר מ-200 מקרים שבהם העירייה דרשה מיהודים לשלם חשבונות ואף קנסה אותם על עיכוב בתשלום, חרף העובדה שהתשלומים נשלחו לביתם בתקופת הכיבוש הנאצי, שבה גורשו מביתם. אפילו יהודים ששבו מאושוויץ נדרשו לשלם חשבונות, כולל חשבונות גז שלא שולמו על ידי התושבים שהשתלטו על בתיהם וגרו בהם בזמן המלחמה.

    ביום שישי האחרון, הוציאה עיריית אמסטרדם הודעה לפיה: "מהיום, צאצאי המשפחות יוכלו לקבל החזר על קנסות שהוטלו על איחור בתשלום שכר דירה במלחמת העולם השנייה, שנגבו באופן בלתי הוגן". העירייה מסרה כי סכום הפיצויים הממוצע נאמד בכ-1,800 אירו.

    בימים האחרונים עלתה אמסטרדם לכותרות בנסיבות שיש בהם כדי להעלות דימיון לימים עברו. בתקשורת פורסם כי הרשויות ההולנדיות הזהירו את הרב הראשי המקומי שלא לנסוע ברכבות -כלי תחבורה מרכזי בעיר- עקב איומים על חייו, ומדיווחים אחרים עלה כי סביב לבית הרב הוצמדה שמירה הדוקה.

    הבוקר התפרסם ב"ידיעות אחרונות" על זוג קשישים יהודים שנפלו קורבן לתקיפה אנטישמית קשה. בני הזוג, שמואל ודיאנה, שיחזרו לכתב העיתון: שני גברים בעלי חזות מרוקאית דפקו בעוצמה על דלת הדירה וקראו: "תפתחו, משטרה". ברגע ששמואל פתח את הדלת, הסיוט החל. שני גברים לבושי שחורים פרצו לדירה והחלו להכות את בני הזוג מכות קשות. הם הפילו אותם על הרצפה, בעטו בהם שוב ושוב וצעקו: "יהודים מלוכלכים — מעכשיו הרכוש שלכם הוא שלנו".

    לאחר שקשרו את בני הזוג שנחבלו קשות, תלשו השודדים את התכשיטים מגופה של דיאנה, ניצולת מחנה אושוויץ, ובאיומי אקדח הכריחו את הזוג לספר היכן מוחזקים כל תכשיטיהם.

    כתוצאה מהתקיפה האכזרית איבד שמואל את ראייתו, ועצם הירך שלו נשברה. גם הוא וגם דיאנה, שעד לשוד היו עצמאיים לחלוטין, נמצאים כעת במרכז שיקום באמסטרדם ומרותקים לכיסאות גלגלים. "המנוולים האלה הרסו לנו את החיים", סיפר שמואל בדמעות. "יש לי כאבים מאוד קשים. אני שבורה כולי מבפנים", אמרה דיאנה.



    0 תגובות